Тема 4 ,Обладнання для прибирально-мийних робіт
Технічна експлуатація автомобілів. Розділ 1. Основи технічної експлуатації рухомого складу автомобільного транспорту. Тема 1.4 Технологічне обладнання для очисно-мийних робіт. 1.4.1 Обладнання для прибиральних робіт. 1.4.2 Обладнання для дезінфекції кузовів. 1.4.3 Обладнання для мийки автомобілів. 1.4.4.Техніка безпеки і охорона навколишнього середовища при виконанні прибирально-мийних робіт. Самостійно: 1.4.5 Сучасне автоматизоване мийне обладнання. Мета заняття: Ознайомити студентів з обладнанням, що використовується для прибирально-мийних робіт, правилами його підбору та експлуатації. 1.4.1 Обладнання для прибиральних робіт. Водночас з ефективним використанням рухомого складу в народному господарстві виникають питання його сервісного обслуговування. Особливого значення при цьому набувають питання миття та очищення автомобілів і транспортних засобів. Ці ремонтно-обслуговувальні дії призначені не лише для того, щоб утримувати автомобіль у чистому вигляді, забезпечувати збереження лакофарбових покриттів і сприяти вчасному виявленню несправностей, вони є однією з обов'язкових умов дотримання санітарних правил під час перевезення пасажирів і транспортування різних вантажів. Зважаючи на це, в процесі щоденного обслуговування рухомого складу здійснюють роботи з прибирання, миття, сушіння й періодичного полірування кузова. Крім того, кузов і причепи автомобілів спеціального призначення й автобусів періодично слід дезінфікувати, мити стіни та підлогу. Для прибирання, миття й очищення автомобілів використовують стаціонарне та переносне мийне обладнання, щітки, скребки, допоміжні матеріали. Прибирально-мийні роботи виконують уручну, механізованим, автоматизованим або комбінованим способами. Для ручного прибирання салону автомобілів та автобусів використовують звичайні віники, щітки і скребки, а також стаціонарні або переносні пилососи. Одним з поширених птаких пилососів є миючі пилососи Karcher , пилососи Karcher звичайного типу і з аквафільтром , парогенератори Керхер . Миючі пилососи Karcher вважаються прекрасним доповненням до пилососів Karcher і пилососів інших виробників сухого всмоктування. Побутові пилососи Karcher з аквафільтром максимально ефективно очищають салони автомобілів, за рахунок ефекту розчинення пилу у водяному фільтрі (рис.1). Від звичайних, пилососи Karcher з аквафільтром відрізняє відсутність мішка для збору пилу і постійна потужність всмоктування. Миючі пилососи Karcher дозволять проводити вологі прибирання приміщень і салонів автомобіля збирати розлиту рідину, без ризику поломки пристрою. Викликає інтерес той факт, що як вершина інженерної думки доступний робот - пилосос Karcher RC 3000, здатний здійснюватити процес прибирання самостійно, без присутності людей. Рис.1 Пилосос Karcher 1.4.2 Обладнання для дезінфекції кузовів. Кузови автобусiв i aвтомобiлiв спецiального призначення (для перевезення продуктів, санітарних та інших автомобiлiв) перiодично дезiнфiкують згiдно з вимогами caнітарної iнспекції. Однією з передових мийних технологій нині є миття парою. Її використовують для якісного миття та швидкого видалення різного виду забруднень. Технологія миття парою спрямована не лише на охорону природи та навколишнього середовища, а й значно знижує витрату води, зберігаючи при цьому якість покриття машини, не потребуючи спеціального полірування. Очищення парою може використовуватися не лише в ремонтному виробництві, а й для очищення салонів автомобілів та автобусів, приміщень та для їхньої дезінфекції. Товариство з обмеженою відповідальністю "СтімПро" (Росія) є офіційним представником фірми SEONGJIN ENGINEERING (Південна Корея) і пропонує парові генератори з електричним нагрівальним приладом (моделей Optima EDS, Optima EST3, Optima EST1) та парові генератори з джерелом тепла завдяки згорянню палива (моделей Optima DM(F) та Optima DS). Парогенератори Optima DM(F) та Optima DS потужністю 0,3 кВт, масою 70 кг, об'ємом бойлера 17 л можуть подавати пару температурою 85...120°С, тиском 8 кг/см2. Парогенератори Optima EDS, Optima EST3 потужністю 12,2 кВт, масою 85 кг, об'ємом бойлера 20 л можуть подавати пару температурою 85...120°С, тиском 8 кг/см2. Парогенератори можна ефективно використовуватися для миття двигунів внутрішнього згоряння 1.4.3 Обладнання для мийки автомобілів. Ручне миття здійснюють за допомогою шланга з брандспойтом або мийного пістолета струменем води низького (0,2 .0,4 МПа) чи високого (і .2 МПа) тиску. Установки для механізованого миття автомобілів залежно від конструкції робочого органа бувають: • струминні; • щіткові; • струминно-щіткові. Рис.2 - Схема класифікації установок для зовнішнього миття автомобілів Простими пристроями для зовнішнього миття є мониторні очисні установки (рис.3), які включають гідравлічну систему подачі миючої рідини і приводного електродвигуна. У них використовують насоси вихрового або плунжерного типу, що розвивають тиск до 6,5 МПа. Витратний бак може мати нагрівач води, забезпечуючий її нагрів до 80 (З, що необхідно при використанні установки для миття двигунів. Гідромонітор призначений для зміни конфігурації струменя миючої рідини (рис.3). Обертаючи руків'я 7, змінюють відстань між пробкою 2 і пластиною 1. При великій відстані вода виходить з сопла кинджальним струменем. Рис.3 - – Гідравлічна схема мониторної установки 1 – розхідний бак; 2 – гідронасос; 3 – редукційний клапан; 4 – зворотний клапан; 5 – гідромонітор Рисунок 3 – Схема гідромонітора 1 – пластина; 2 – пробка; 3 – камера; 4 – стержень пробки; 5 – сальник; 6 – гайка сальника; 7 – рукоятка; 8 – стопорный винт; 9 – ручка монитора При зменшенні відстані форма струменя змінюється від кинджальної до віялової. Віяловий режим використовується для попереднього і остаточного обполіскування автомобіля, кинджальний - для безпосередньо миття. Такі установки використовуються для невеликих АТП. Для середніх і великих підприємств, що експлуатують вантажні автомобілі, мають складні форми поверхні, доцільно мати струминні механізовані або автоматизовані мийні установки (мал. 4.4). Вони включають два передніх 2 і два задніх 3 миючі механізми, розташованих справа і зліва від автомобіля. Для попереднього і остаточного обполіскування використовуються відповідно рамки з форсунками 4 і 1. Рисунок 4 – Схема струйної механізированої установки У струминній установці вода або мийний розчин подається крізь сопло чи форсунки, з'єднані зі шлангами або трубопроводами за допомогою колекторів. Такі установки використовують переважно для миття вантажних автомобілів водою та легкових — мийним розчином. У щітковій установці за робочі органи правлять циліндричні обертові щітки, до яких підводиться мийний розчин. Такі установки застосовують для миття легкових автомобілів і автобусів. За допомогою струминно-щіткових установок, до сопел яких подається мийний розчин, миють легкові автомобілі, вантажні, автомобілі-фургони й автобуси. Варто пам'ятати, що автомобілі миють холодною або теплою (25...30°С) водою. Для збереження лакофарбового покриття кузова різниця між температурою води та поверхнею миття не повинна перевищувати 18...20 градусів. Заслуговують на увагу автоматичні мийки автотранспорту портального й тунельного типів. Портальні мийки (ПМ), призначені для легкового транспорту, дають змогу мити також джипи й мікроавтобуси, а для вантажного транспорту - дають можливість мити транспорт заввишки до 4,8 м: вантажні автомобілі, мікроавтобуси та легкові автомобілі, автобуси, вантажні автомобілі, вантажні автомобілі з причепами. Портальні автоматичні мийки мають П-подібну конструкцію, яка пересувається відносно нерухомого автомобіля, виконуючи при цьому різні мийні функції (нанесення піни, миття під високим тиском, миття днища, колісних дисків, миття щітками з нанесенням шампуню, нанесення воску, сушіння та інші операції) залежно від обраної програми. Портальні мийки можуть бути щіткові, безщіткові або безконтактні та комбіновані. Рис.5 - Щіткова установка для очищення легкових автомобілів 1 - командоконтролер, 2 - електродвигун приводу роликів порталу; 3, 4, 7 - трубопроводи з форсунками для розбризкування води, миючого розчину і шампуню; 5 - горизонтальна ротаційна щітка; 6 - бак з шампунем; 8 - місце установки фірмового знаку; 9 - бак з синтетичним миючим засобом; 10 - поворотний розпилювач повітря; 11 - форсунки подачі миючого розчину; 12 - кронштейн пово-ротный; 13 - електродвигун приводу вертикальної щітки; 14 - електропроводка; 15 - элек-тродвигатель приводу горизонтальної щітки; 16 - вентилятор для сушки автомобіля; 17, 21 - баки з полиролем; 18 - механізм зміни нахилу форсунок; 19 - знімні секційні щетиноносители, 20 - ліва щітка, 22 - противага горизонтальної щітки, 23 - пристрою для миття дисків коліс, 24 - рейковий шлях Заслуговують на увагу безщіткові автоматичні мийки, які не мають щіток взагалі, а миття автомобілів здійснюють струменями води під високим тиском. Характерною особливістю автоматичної портальної мийки є її велика продуктивність порівняно з ручними мийками (10-15 автомобілів/год), менша собівартість миття одного автомобіля та відсутність людського чинника. Крім того, ПМ вирізняється тим, що призначена для миття автомобілів із рівною закритою поверхнею, тож слід уникати заїзду на мийку автомобілів з багажниками та таких, що мають додаткові конструкції і антени. Автоматичні мийні установки починають працювати в момент наїзду колеса автомобіля на важіль, умонтований у підлогу, або від фотоелемента, коли автомобіль перетинає світловий промінь після опускання монети в касовий апарат. Комбіновані мийні установки складаються з пристрою для струминного миття шасі та механізованої щіткової установки для миття зовнішніх частин кузова автомобіля. Остання має гідравлічну частину, що призначається для подавання мийного розчину, й механічну, яка забезпечує миття автомобіля. 1.4.4.Техніка безпеки і охорона навколишнього середовища при виконанні прибирально-мийних робіт. У місцях миття транспортних засобів, агрегатів, вузлів і деталей можуть мати місце такі основні небезпечні та шкідливі виробничі фактори: - падіння працівників на поверхні та з висоти (кузова, буфера, драбини, естакади тощо), а такояс падіння деталей, вузлів та агрегатів; - наїзди транспортних засобів на працівників; - термічні фактори (опіки гарячою рідиною, концентрованими лужними розчинами, полум'ям); - наявність у повітрі робочої зони шкідливих речовин; - підвищена відносна вологість повітря. Миття автомобілів, агрегатів, вузлів та деталей повинно проводитися в спеціально відведених приміщеннях або на відкритих площадках. Для миття та знежирення повинні застосовуватись негорючі суміші, пасти, розчинники та емульсії, а також ультразвукові та інші безпечні у пожежному відношенні установки. Агрегати і вузли, що надходять на миття, повинні звільнятись від масла, палива, гальмової та охолоджуючої рідини. Апарелі, трапи та підлога на постах миття повинні мати шорстку (рифлену) поверхню. Під час миття автомобілів необхідно обов'язково додержуватись таких вимог: - робоче місце машиніста мийних машин при механізованому митті автомобілів повинне розташовуватися у водонепроникній кабіні; - перед в'їздом до приміщення механізованої мийки повинна бути обладнана світлова сигналізація, яка сповіщає, що дозволяється заїзд автомобілів на пост; під час роботи механізованої мийки забороняється знаходитися на шляху руху автомобілів; - пост відкритого шлангового (ручного) миття повинен розміщуватися в зоні, ізольованій від відкритих струмоведучих провідників та обладнання, що знаходяться під напругою. При митті автомобільних агрегатів, вузлів і деталей потрібно додержуватись таких вимог: - миття деталей паливної апаратури і двигунів, що працюють на етильованому бензині, слід здійснювати тільки після попередньої нейтралізації відкладень тетраетилсвинцю гасом або іншими нейтралізуючими розчинами; - на робочому місці повинна бути таблиця із зазначенням складу, концентрації і температури мийного розчину; концентрація лугових розчинів повинна бути не більше 2-5%; після миття луговими розчинами потрібне обов'язкове промивання гарячою водою; - деталі, вузли і агрегати необхідно доставляти на пост миття і завантажувати в мийні установки механізованим способом; мийні ванни з гасом та іншими мийними засобами, що передбачені технологією, після закінчення миття необхідно закривати. Забороняється застосовувати бензин та інші легкозаймисті рідини невідомого складу для протирання автомобілів, знежирення і миття деталей, вузлів і агрегатів Після миття одного автомобіля утворюється від 200 до 1000 л (залежно від способу миття) забрудненої води, що містить 1000.3000 міліграм/л зважених часток, 50.500 міліграм/л нафтопродуктів і, можливо, до 0,15 міліграма/л тетроэтилосвинца. Скидати таку воду в каналізацію або природні водоймища не можна, оскільки вона забруднюватиме воду і вбиватиме усе живе у водному середовищі. Допускається вміст у воді зважених часток не більше 0,25-0,75 міліграма/л і 0,05-0,3 міліграм/л нафтопродуктів. Для зниження забрудненості води після миття автомобілів необхідно використовувати очисні споруди. Найпростіші з них включають грязевідстійники і маслобензовловлювачі (рис.6 ). Їх робота заснована на різниці питомих ваг води, зважених часток бруду і нафтопродуктів. Вода відразу після миття поступає в грязевідстійник, в якому важкі зважені частки осідають на дно, а вода і нафтопродукти поступають в ємність з маслобензовловлювачем. Оскільки нафтопродукти легші за воду, то вони накопичуються під конусним ковпаком 4 і далі через трубопровід 5 відводяться в спеціальну ємність. Після цього очищена вода може поступати на злив в систему каналізації. Опади з очисних споруд грязевідстійника і зібрані нафтопродукти віддаляються у міру накопичення і повинні захоронюватися на спеціальних полігонах відповідно до класів небезпеки. Якщо використовується оборотне водопостачання, то очищена вода повинна піддаватися додатковому очищенню методами фільтрації, коагуляції або очищення флотації. При методі фільтрації воду пропускають через набивання, що фільтрує, яке складається з синтетичних матеріалів, що добре уловлюють нафтопродукти і грязьові частки. Можуть використовуватися і гідроциклони, що представляють з себе фільтри відцентрового очищення. При методі коагуляції у воду дозовано вводять хімічно активні речовини - коагулянти, прискорюючі осад домішок. До них відносяться залізний купорос, окисел алюмінію Al2O3, сірчанокислий алюміній, хлорне залізо та ін. Процес коагуляції здійснюють в камері доочистки, розташованої за маслобензовловлювачем. Метод флотації очищення (від слова флот - плавати) використовується для видалення невеликих зважених часток і нафтомістячих домішок. При цьому здійснюють продування камери доочистки, заповнене водою після миття, стислим повітрям (борбатировання). Бульбашки повітря виносять на поверхню забруднення, де вони і уловлюються. Для вищої міри очищення води від нафтопродуктів можуть використовуватися біологічні системи, в яких розкладання вуглеводневих з'єднань здійснюється спеціальними бактеріями. Вода, що пройшла додаткове очищення, може прямувати на повторне використання. Як правило, в неї додають не менше 10% свіжої води. Досвід експлуатації установок багатостадійного очищення води показує, що потреба у воді на миття знижується в 10-15 разів. Рисунок 6 - Схема простої очисної установки води 1 - корпус грязевідстійника; 2 - заспокоювачі води; 3 - відбійник; 4 - ковпак; 5 - трубопровід; 6 - корпус маслобензовловлювача 1.4.5 Сучасне автоматизоване мийне обладнання. Серед мийного обладнання, передусім, слід згадати машини німецької фірми KARCHER. Мити можна з використанням щіток або ж у безконтактний спосіб з використанням активної піни, яка змивається водою під високим тиском. Фірма KARCHER пропонує цілу гаму стаціонарних ПМ для вантажних автомобілів та автобусів, тягачів із причепами: RBS 6012; RBD 5200; RBD 6400; RBE 4200; RHP 6000; RBG 6300; RHP 6300; RRW 7000; RHD 6000. Автоматична портальна мийка для вантажних автомобілів і автобусів АЕ (Італія) містить портал з оцинкованою рамою і двома щітками. Можливі дві висоти миття - 4000 та 4500 мм. Довжина рейок установки - 24 м. Мінімальна потужність - 3,2 кіловата. Автоматичні портальні мийки TK.E.23/TK.E.25/TK.E.28 (Італія) - це мийки, які мають три щітки, управління здійснюється за чотирма програмами. Можливі три висоти миття: відповідно, 2300 мм, 2500 і 2800 мм. Довжина рейок установки 10 м (9 м - для моделей TK.E.23/TK.E.25 та 11 м - для TK.E.28). Потрібно зазначити, що верхня та бічні щітки можуть повторювати контур автомобіля. На міжнародний рівень вийшли автомобільні ПМ іспанської компанії ISTOBAL. Завдяки своїм технологічним досягненням, обладнання компанії ISTOBAL посідає провідне місце в галузі миття транспортних засобів та обробки води, його експортують більш ніж у 60 країн світу. Більшість портальних мийок оснащено двовертикальними щітками, які здійснюють подвійне очищення передньої і задньої частин транспортного засобу, та горизонтальною щіткою, яка забезпечує максимум надійності й можливість контролю. Крім того, якість миття забезпечується додатковими щітками, які рухаються у вертикальному напрямку й дають змогу домогтися кращих результатів миття на верхніх і бічних частинах автомобіля, оскільки вони регулюються залежно від висоти транспортного засобу. Обсушують транспортний засіб за допомогою чотирьох турбовентиляторів, які забезпечують ефективність, якість і мінімальний шум завдяки сукупній потужності 12 кіловат. Окремі модифікації ПМ компанії ISTOBAL оснащено додатковим обладнанням для переміщення брудних і сольових відкладень під шасі автомобілів. Технічні характеристики ПМ іспанської компанії ISTOBAL економічного, середнього та найвищого рівня наведено в табл. 3. Особливо актуальним стає використання зазначеного обладнання як захисту від корозії, яка виникає взимку через сіль, яку використовують проти ожеледі. Портальні мийки моделей Istobal M4 - це економічні лінії із стандартною високою якістю Istobal, моделі Istobal M7 та Istobal M12 є, відповідно, високими та найвищими лініями з широкою гамою програм і функцій. Мийка Istobal M14 належить до безконтактних мийок з електричною помпою 12 кВт. Представлена безконтактна автомобільна мийка під високим тиском із використанням розпилюваних на машину хімічних засобів, змішаних із гарячою водою з температурою 50°С і тиском 80 бар, можливим нанесенням воску й сушінням кузова. Портальні мийні установки ISTOBAL наведено на рис. 6. Рис.6 Портальні мийні установки ISTOBAL Для вантажних і легкових автомобілів Rainbow Classic можуть бути використані автомобільні ПМ TAMMERmatic (фінського виробництва). В Україні таке обладнання реалізує приватне підприємство "Радонія". Вони можуть помити автопоїзд за 10 хв. Базова модель складається з двох бічних та однієї верхньої щітки. Повний цикл містить два зворотно-поступальні цикли: миття й ополіскування. Ширина мийки дає змогу мити автомобілі завширшки до 2850 мм, довжина порталу - 25 метрів. Нова установка Rainbow Ultima Fleet Washer поєднує в собі переваги мийки як з використанням, так і без використання щіток і може бути застосована для миття широкого діапазону транспортних засобів: від автомобілів до тракторів і причепів складної конструкції. Установку Rainbow Ultima обладнано системою попереднього миття під високим тиском. Вона забезпечує профільований перемінний за напрямком твердий потік води, використовуючи відповідні насадки, що призначені для створення найкращого ефекту очищення для автоцистерн, кузовів і причепів, а також транспортних засобів із складною поверхнею. Мийна установка TAMMERmatic для важких вантажних автомобілів XJ-800 теж використовує струмені високого тиску. Інша ПМ TAMMERmatic призначена для важких вантажних автомобілів серії XJ-404 і XJ-405. Проїзні автомийки із чищенням щітками серії XJ-404 найпридатніші для миття автобусів і кузовів-фургонів. Максимальна висота транспортного засобу - 3200-4400 мм, ширина - 2600 мм. Швидкість миття - від 40 до 60 машин за годину. Заслуговує на увагу TAMMERmatic система UltraLux, яка поєднує в собі унікальні можливості безконтактного миття, що представлене системою UltraJet, і чудові властивості щіткового миття, які має система Ultra. Як свідчить аналіз і досвід роботи автомобільних мийок у багатьох країнах, система UltraLux здобула заслужене визнання всіх замовників, незалежно від кліматичних умов, завдяки високій якості обслуговування із застосуванням м'яких методів очищення. Варто звернути увагу на портальну мийну установку TAMMERmatic для важких вантажних автомобілів Rainbow Nova. Це - нова модель всесвітньо відомої лінійки Rainbow. Розширені програмні можливості рухомої рами з трьома щітками забезпечують її придатність для миття автомобілів різноманітних форм і розмірів. Rainbow Nova теж обладнана системою попереднього хімічного очищення й системою для високонапірного миття, що ще більше розширює її можливості: вона може бути використана не лише для миття та очищення, а й для дезінфекції спеціального автотранспорту. Рис.7 Мийна установка TAMMERmatic Виробники Rainbow Nova наголошують, що ця модель може працювати за 15 програмами та ідеально придатна для миття фургонів, автобусів, туристичних автобусів, кузовів-фургонів, тракторів, тягачів і контейнеровозів. Зразки портальних мийних установок TAMMERmatic наведено на рис. 7. Україна посідає одне з чільних місць у Європі за зростанням кількості автомобілів. Зі збільшенням попиту на автомобілі збільшується й потреба в сервісних підприємствах для їхнього обслуговування, зокрема в автоматичних мийках. Звичайно, чимало українців, заради економії власних коштів, миє своє авто самостійно, дуже часто вручну. Але кількість тих, хто довіряє це професіоналам, постійно зростає. Практики зазначають, що за ручного миття істотно пошкоджується полірування автомобіля, через деякий час на його поверхні можна помітити чималу кількість мікроскопічних ліній. Натомість машинне миття значно ефективніше й безпечніше для здоров'я людини. Контрольні запитання: 1. Яке обладнання використовують для прибиральних робіт? 2. Як класифікуються установки для механізованого миття автомобілів? 3. Опишть принцип дії мониторної очисної установки. 4. Опишть принцип дії струйної механізированої миючої установки. 5. Опишть принцип дії щіткової миючої установки. 6. Яких правил техніки безпеки потрібно дотримуватись при виконанні прибирально-мийних робіт? 7. Які методи застосовуються для очищення води після мийки автомобілів? 8. Дайте характеристику сучасного автоматизованого мийного
4. Обладнання для прибирання, мийних і очисних робіт
Для ручного прибирання салону автомобілів та автобусів використовують стаціонарні або переносні пилососи.